Terapia manualna wg Mulligana to zestaw technik manualnych oraz ćwiczeń fizycznych przeznaczonych do wykorzystania w trakcie indywidualnych sesji terapeutycznych. Wszystkie wchodzące w jej skład zabiegi są tak skonstruowane, by oddziaływać na stawy, a za ich pośrednictwem również na układ nerwowo-mięśniowy.

Terapię tę cechują bezpieczeństwo i bezbolesność. Wynika to z użycia grawitacji do obciążenia powierzchni stawowych oraz z połączenia w jednym ćwiczeniu biernego ruchu mobilizacyjnego z czynnym ruchem kątowym.

Podstawą terapii manualnej wg Mulligana jest założenie, że różne współistniejące w jednym organizmie zaburzenia, schorzenia oraz dysfunkcje wzajemnie na siebie oddziałują. Skutkuje to stosowaniem rozwiązań całościowych, polegających na stymulowaniu i usprawnianiu całego segmentu ruchowego, a nie tylko jego chorego wycinka.

Stosując metodę Mulligana, rehabilitanci  pracujący w poradni „Skuteczna Fizjoterapia, Dr Wałach” wykorzystują szerokie spektrum różnorodnych, specjalistycznych technik terapeutycznych. Dbają o komfort, bezpieczeństwo oraz bezbolesność zabiegów, a także na bieżąco weryfikują skuteczność terapii i w razie potrzeby modyfikują program leczenia.

Terapia manualna wg Mulligana – przebieg terapii i jej działanie

Terapia manualna wg Mulligana obejmuje szereg czynności diagnostycznych i terapeutycznych:

• badanie mobilności – sprawdzenie zakresu ruchu czynnego i biernego,
  • badanie czucia – weryfikacja ślizgu stawowego,
  • badanie mięśni – ocena siły, elastyczności i wytrzymałości,
  • ćwiczenia czynne – wykonywane samodzielnie przez pacjenta,
  • ćwiczenia bierne – realizowane przez fizjoterapeutę bez udziału chorego,
  • instruktaż – wskazówki dotyczące postępowania w codziennym życiu, w czasie pracy i odpoczynku.

Głównym celem tej terapii jest przygotowanie pacjenta do życia z chorobą, bez bólu, zaostrzenia choroby i innych dolegliwości:

• wzmacnianie i odciążanie chorych struktur stawowo-mięśniowych,
  • łagodzenie objawów chorobowych,
  • zapobieganie nawrotom i atakom choroby,
  • wyposażenie pacjenta w techniki radzenia sobie z objawami w okresie zaostrzenia choroby,
  • przygotowanie pacjenta do wykonywania codziennych czynności w prawidłowy sposób.

Terapia manualna wg Mulligana – zastosowanie w medycynie i fizjoterapii

Terapia manualna wg Mulligana może być zastosowana w czasie leczenia dolegliwości takich jak:

• bóle i zawroty głowy,
  • przewlekłe bóle narządów ruchu,
  • dolegliwości w obszarze kręgosłupa,
  • łokieć tenisisty i łokieć golfisty,
  • dysfunkcje stawów obwodowych,
  • choroby krążka międzykręgowego,
  • nadmierna ruchomość stawów lub segmentów kręgowych u osób starszych.