Fizjoterapia pediatryczna to inaczej fizjoterapia dzieci w wieku rozwojowym. Działania terapeutyczne są podejmowane przez profesjonalnych fizjoterapeutów wspólnie z dziećmi i ich rodzicami. Mają na celu przywrócenie i utrzymanie sprawności ruchowej u dzieci oraz przygotowanie ich do prowadzenia zdrowego życia. Cała uwaga skupia się więc na tym, by stworzyć dziecku możliwości i warunki do normalnego, zdrowego rozwoju.
Zastosowanie fizjoterapii pediatrycznej
Fizjoterapia jest stosowana w dziecięcej neurologii, ortopedii, kardiologii, pulmonologii itd. Jest kompleksowym postępowaniem medycznym, polecanym w czasie rehabilitacji dzieci:
- przedwcześnie urodzonych,
- z wadami lub chorobami genetycznymi,
- z wadami lub chorobami, które powstają w wyniku patologii ciąży lub porodu,
- ze schorzeniami neurologicznymi (m.in. mózgowe porażenie dziecięce, rozszczep kręgosłupa, choroby nerwowo-mięśniowe, stany po uszkodzeniach ośrodkowego układu nerwowego),
- ze schorzeniami ortopedycznymi (m.in. wady postawy, zaburzenia budowy, stany po urazach kostno-stawowych),
- z chorobami układu oddechowego (m.in. astma oskrzelowa, mukowiscydoza),
- z chorobami reumatycznymi wieku rozwojowego (m.in. młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów),
- z dysfunkcją integracji sensorycznej,
- z niepełnosprawnością intelektualną.
Filozofia stojąca u podstaw fizjoterapii pediatrycznej
Fizjoterapia pediatryczna jest ważną częścią szerzej zakrojonych działań – rehabilitacji pediatrycznej. Fizjoterapia skupia się na fizycznym rozwoju dziecka, a pozostałe metody i techniki rehabilitacyjne są stosowane w celu stymulowania właściwego rozwoju społecznego i psychicznego. U podstaw wszystkich tych działań leży szereg ważnych założeń:
- W czasie terapii zarówno dziecko, jak i jego rodzice są równoprawnymi partnerami rehabilitanta.
- Praca ma charakter zespołowy – z dzieckiem i jego rodzicami współpracuje zespół specjalistów, w tym najczęściej: lekarz, fizjoterapeuta, pedagog, logopeda i psycholog.
- Terapia oraz jej cele muszą być zaakceptowane przez terapeutę, dziecko i rodzica.
- Cel terapii musi być funkcjonalny (czyli użyteczny i praktyczny), a także musi spełniać założenia podejścia SMART (czyli Specific – konkretny, Measurable – mierzalny, Attainable – osiągalny, Relevant – odpowiednio dobrany, Timely – określony w czasie).
- Podejmowane w trakcie terapii działania muszą pozytywnie przekładać się na codzienne życie dziecka, czyli realnie usprawniać jego funkcjonowanie.
- Stymulacja dziecka powinna być wielozmysłowa.
- Terapia musi być dostosowana do wieku i etapu rozwoju psychoruchowego dziecka.
- Podczas terapii dziecko musi być cały czas motywowane do rozwoju przy wykorzystaniu bodźców pozytywnych.
Metody stosowane w fizjoterapii pediatrycznej
Podstawową metodą w rehabilitacji pediatrycznej jest kinezyterapia, czyli leczenie ruchem. Są to np. masaż Shantala czy metody neurorozwojowe typu Bobath. Zalecana jest również terapia zajęciowa, która – dzięki zajęciom manualnym, grom i zabawom – uatrakcyjnia ćwiczenia gimnastyczne. A gdy zaburzeniom rozwoju motorycznego towarzyszą problemy z rozwojem umysłowym, wtedy wykorzystuje się metody psychopedagogiczne.
Ważnym elementem rehabilitacji w wypadku dzieci jest przełożenie zajęć z fizjoterapeutą na codzienne życie. Dlatego dużo uwagi poświęca się edukacji rodziców oraz opiekunów. Dzieci natomiast uczy się, w jaki sposób mogą wykonywać określone ruchy bez bólu i dyskomfortu.
Masaż Shantala
Dotyk jest pierwszą formą komunikacji między dzieckiem a osobą dorosłą. Jest to naturalne działanie każdego rodzica, ale wykwalifikowany instruktor może rodziców nauczyć, jak lepiej i / lub szerzej wykorzystywać wszystkie dostępne możliwości.
Masaż Shantala jest metodą stosowaną w masażu niemowląt oraz małych dzieci. Drobne dziecięce ciało wymaga delikatnego dotyku i specjalnej techniki. A dzięki odpowiednim ruchom można osiągnąć kilka celów:
- korzyści dla dziecka: uregulowanie snu, uspokojenie, wyciszenie, poprawa trawienia, zapobieganie kolkom, wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa,
- korzyści dla rodzica: uspokojenie, poprawa umiejętności opieki nad dzieckiem, wzmocnienie więzi z dzieckiem, lepsze zrozumienie komunikatów wysyłanych przez dziecięce ciało.
Masażu Shantala można nauczyć się w czasie warsztatów grupowych lub indywidualnych. Gdy instruktor demonstruje masaż na lalce, rodzice powtarzają i ćwiczą te same ruchy z własnym dzieckiem. Masaż obejmuje klatkę piersiową, brzuszek, rączki, nóżki, plecki oraz twarz dziecka. Składają się na niego również ruchy o charakterze gimnastyki.
Metoda NDT-Bobath
NDT-Bobath to neurorozwojowa metoda leczenia, której celem jest usprawnianie niemowląt i dzieci z zaburzonym rozwojem ruchowym. Na całym świecie jest uznawana za kluczową metodę fizjoterapii pediatrycznej w stosunku do dzieci cierpiących na mózgowe porażenie dziecięce.
Fizjoterapeuta wykorzystujący metodę NDT-Bobath rozpoczyna zajęcia od analizy możliwości i problemów małego pacjenta. Na podstawie rozpoznania opracowuje plan działań terapeutycznych, które obejmują właściwe w danej sytuacji techniki stymulacji oraz wspomagania rozwoju dziecka.
Stosowanie tej metody nie koliduje z naturalnym rytmem dnia dziecka oraz nie ingeruje w naturalne relacje między dzieckiem a rodzicem. Wszystkie zalecane przez terapeutę techniki mogą być włączane w zabiegi pielęgnacyjne oraz codzienną opiekę nad dzieckiem. A jeśli są regularnie i poprawnie wykonywane, prowadzą do:
- zmniejszenia napięcia mięśni u dziecka,
- uzyskania i utrzymania pełnej ruchomości w stawach,
- poprawienia postawy ciała i koordynacji ruchowej dziecka,
- wykonywania przez dziecko ruchów jak najbardziej zbliżonych do prawidłowych.
Skuteczna fizjoterapia pediatryczna
W poradni rehabilitacyjnej „Skuteczna Fizjoterapia, Dr Wałach” od wielu lat zajmujemy się fizjoterapią dzieci. Współpracujemy z certyfikowanymi, doświadczonymi terapeutami, którzy pracują w bezpiecznych i komfortowych warunkach.
Prowadzimy rehabilitację pediatryczną, masaże lecznicze dla dzieci i niemowląt, a także zajęcia instruktażowe.
Udzielamy wsparcia rodzicom i opiekunom, którzy obserwują, że ich pociechy:
- nie rozwijają się w tempie odpowiednim do swojego wieku,
- mają asymetrię, np. patrzą w jedną stronę lub bawią się jedną rączką,
- cierpią z powodu zaburzeń w obszarze narządu ruchu,
- nie przyjmują pozycji ciała wskazujących na rozwój, np. podnoszenie główki, siadanie.
Zapraszamy do kontaktu!
+48 602 634 534 | +48 12 423 02 38