Biodro trzaskające to inaczej zespół biodra trzaskającego lub biodro przeskakujące. Jest to schorzenie, w którym staw biodrowy wydaje charakterystyczny dźwięk trzaskania w chwili, gdy chory porusza nogą w ściśle określony sposób. Dolegliwości mogą występować albo w paśmie biodrowo-piszczelowym, albo w ścięgnie biodrowo-piszczelowym.

W początkowej fazie schorzenie nie powoduje bólu, a jedynie dyskomfort. Tylko jedna trzecia pacjentów uskarża się na bolesność w czasie przeskoków w stawie. Z czasem jednak mogą pojawiać się dolegliwości bólowe, problemy z chodzeniem, stany zapalne kaletki maziowej nad krętarzem. By ustrzec się przed konsekwencjami biodra trzaskającego, warto umówić się na konsultację fizjoterapeutyczną lub konsultację ortopedyczną i skorzystać z zaproponowanych przez specjalistę form terapii.

Biodro trzaskające – przyczyny

Zespół biodra trzaskającego występuje na skutek przeciążenia bądź urazu elastycznej części stawu, zwanej obrąbkiem.

Na tę przypadłość są szczególnie narażeni sportowcy długotrwale obciążający i często skręcający staw biodrowy.

Cierpią na nie również osoby z wadami postawy (np. koślawe kolana, przykurcz zgięciowy biodra czy przodopochylenie miednicy) oraz korzystające z domięśniowych zastrzyków w okolicy stawu biodrowego.

Biodro trzaskające – objawy

Dźwięk trzaskania / przeskakiwania w stawie biodrowym jest kluczowym objawem schorzenia. Nie zawsze towarzyszy mu ból czy dyskomfort. Dźwięk ten pojawia się przy przyciąganiu do klatki piersiowej nogi zgiętej w biodrze lub przy skręcaniu nogi na zewnątrz.

Biodro trzaskające – diagnostyka

Biodro trzaskające rozpoznaje się na podstawie badań ortopedycznych, wywiadu lekarskiego oraz zdjęcia RTG. Brak zmian kostnych na zdjęciu rentgenowskim potwierdza diagnozę.

Biodro trzaskające – leczenie i fizjoterapia

Zwykle biodro trzaskające nie wymaga leczenia, ale wskazane jest zastosowanie:

• leków – przeciwzapalnych i ewentualnie przeciwbólowych,
  • fizjoterapii – zarówno technik manualnych, jak i odpowiednich zajęć ruchowych.

Ważnym elementem postępowania przy tym schorzeniu jest odciążanie stawu oraz unikanie pozycji, w której biodro przeskakuje. Pacjent może nauczyć się właściwego wykonywania ruchów w stawie w trakcie instruktażu i ćwiczeń z rehabilitantem.

Operacja chirurgiczna – przecięcie zwłóknianych pasm – jest zalecana jedynie w sytuacjach, gdy dolegliwości bólowe nie ustępują mimo zastosowania rehabilitacji i farmakoterapii.