Kaletka podbarkowa jest zlokalizowana w obręczy barkowej. Jej zadaniem jest amortyzacja ruchu ścięgien w okolicy barku oraz zapewnienie ślizgu kości ramiennej względem wyrostka barkowego. Stosunkowo częstym problemem jest zapalenie kaletki podbarkowej.

Jest to bolesna dolegliwość, która znacząco pogarsza komfort życia. Nieleczony stan zapalny w tym obszarze nie zanika samoistnie. Po pewnym czasie zmienia się w uszkodzenie przewlekłe, które poza dolegliwościami bólowymi może doprowadzić do poważnych zmian w okolicznych strukturach kostno-stawowych.

Zaobserwowanie niepokojących zmian, bolesności lub dyskomfortu w czasie ruchu ręką powinno więc skutkować konsultacją ortopedyczną lub konsultacją fizjoterapeutyczną, a następnie fizjoterapią.

Zapalenie kaletki podbarkowej – przyczyny

Zapalenie kaletki podbarkowej jest z reguły rezultatem jednej z poniższych sytuacji:

• choroba w obrębie barku, np. cieśń podbarkowa, uszkodzenie stożka rotatorów,
  • uraz bicepsa, np. stan zapalny lub zerwanie bicepsa,
  • choroba ogólnoustrojowa, np. infekcja wirusowa, reumatoidalne zapalenie stawów, choroba metaboliczna,
  • stan zapalny po przeciążeniu, np. zbyt intensywnym treningu lub pracy obciążającej bark,
  • samoistne zapalenie kaletki podbarkowej, bez powiązania z innymi dolegliwościami i wykonywanymi czynnościami.

Zapalenie kaletki podbarkowej – objawy

Ból związany z zapaleniem kaletki podbarkowej obejmuje cały bark. Uniemożliwia lub utrudnia podniesienie ręki ponad głowę. Występuje w czasie ruchu oraz podczas spoczynku, także w nocy.

Zapalenie kaletki podbarkowej – diagnostyka

Diagnozę może postawić lekarz ortopeda lub fizjoterapeuta. Jednoznaczne rozpoznanie tego schorzenia wymaga przeprowadzenia wywiadu na temat objawów klinicznych, badania ortopedycznego, czasem również prześwietlenia stawu barkowego i / lub badania USG.

Zapalenie kaletki podbarkowej – leczenie i fizjoterapia

Zapalenie kaletki podbarkowej rozpoczyna się od postępowania zachowawczego, które obejmuje:

Leczenie operacyjne można rozważyć wtedy, gdy:

• opisane wyżej metody zachowawcze nie pomagają,
  • zapalenie współistnieje z innym schorzeniem wymagającym zabiegu chirurgicznego,
  • choroba towarzyszy reumatoidalnemu zapaleniu stawów.