Łokieć tenisisty to inaczej zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Jest zespołem dolegliwości bólowych występujących w obrębie tkanek miękkich położonych bocznie w stosunku do stawu łokciowego. Występuje najczęściej jako rezultat uszkodzenia przyczepu mięśnia prostownika wspólnego palców – polegającego na tym, że przyczep łączy się z nadkłykciem bocznym kości ramiennej.

Łokieć tenisisty rozwija się powoli. Jeśli nie jest odpowiednio leczony, może po pewnym czasie objawić się problemami z wykonywaniem nawet najprostszych czynności. Warto więc już przy pierwszych objawach skonsultować się z ortopedą lub fizjoterapeutą, którzy nie tylko zdiagnozują przyczynę problemów, ale również zaproponują indywidualny program leczenia.

Łokieć tenisisty – przyczyny

Zmiany zwyrodnieniowe przyczepu mięśnia prostownika wspólnego palców powstają w wyniku powtarzających się wielokrotnie mikrourazów. Dochodzi do nich w czasie:

• wykonywania naprzemiennych ruchów prostowania i odwracania nadgarstka, np. używanie śrubokręta, pielenie ogródka,
  • niewłaściwego wykonywania ruchu w czasie gry w tenisa lub badmintona, a nawet podczas uprawiania wioślarstwa,
  • długotrwałej pracy przy komputerze z nadgarstkami opartymi o biurko, a dłońmi uniesionymi,
  • długiej pracy obciążającej tylko jedną rękę, np. szycie, malowanie,
  • noszenia ciężkich przedmiotów w jednej ręce lub przy wyprostowanych łokciach.

Łokieć tenisisty – objawy

Choroba powoduje ból po bocznej stronie łokcia oraz słabość w nadgarstku. Ból łokcia może promieniować zgodnie z przebiegiem mięśnia – zarówno w górę ręki, czyli w kierunku przedramienia, jak i w dół, do nadgarstka.

Charakterystycznym objawem łokcia tenisisty jest nasilanie się dolegliwości przy próbie zginania nadgarstka w kierunku grzbietu dłoni oraz w czasie zaciskania pięści.

W zaawansowanym stadium problemem jest wykonywanie wielu czynności, nawet podnoszenie lekkich przedmiotów.

Zdarza się, że po ataku ostrego bólu występuje okres mniej nasilonych objawów.

Łokieć tenisisty – diagnostyka

Rzetelna diagnoza może być postawiona jedynie przez lekarza lub fizjoterapeutę po przeprowadzeniu odpowiednich badań (RTG, USG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa).

Łokieć tenisisty – leczenie i fizjoterapia

Do zniwelowania dolegliwości bardzo często wystarczy umiejętne połączenie odpoczynku, farmakoterapii oraz fizjoterapii:

Brak poprawy po okresie odpoczynku oraz serii zabiegów fizykoterapeutycznych nie oznacza konieczności wykonania operacji. Zazwyczaj przed decyzją o interwencji chirurgicznej stosuje się jeszcze czasowe unieruchomienie ręki zgiętej pod kątem prostym w stawie łokciowym. Gdy i to nie przynosi rezultatów, wtedy można rozważyć operację polegającą na uwolnieniu rozcięgna mięśnia prostownika wspólnego palców.