Stany po operacjach dłoni i nadgarstka wymagające pomocy ortopedy lub fizjoterapeuty to m.in. zapalenia ścięgien, trudno gojące się rany oraz blizny pooperacyjne.

Tego rodzaju dolegliwości mogą pojawić się po każdym zabiegu chirurgicznym. Ale gdy występują w obszarze rąk, są dla pacjentów szczególnie dotkliwe. Utrudniają bowiem wykonywanie najbardziej podstawowych czynności życiowych, np. samodzielne umycie się czy przygotowanie posiłku.

Planując operację dłoni lub nadgarstka, warto więc odpowiednio się do niej przygotować, a po wyjściu ze szpitala udać się na rehabilitację.

Przygotowanie do operacji

Fizjoterapia jest zazwyczaj pierwszym etapem leczenia chorób dłoni i nadgarstka. Jej celem jest odwrócenie lub zatrzymanie zmian zwyrodnieniowych oraz ograniczenie dolegliwości powodowanych przez chorobę. Dopiero jeśli tego rodzaju leczenie zachowawcze nie przynosi pożądanych skutków, rozważa się operację.

Z pomocy rehabilitanta warto skorzystać również po podjęciu decyzji o operacji, a jeszcze przed udaniem się do szpitala. Pozwoli to lepiej przygotować się do zabiegu, np.:

• poznać sposoby radzenia sobie z bólem, obrzękiem i raną po zabiegu,
  • przetrenować ćwiczenia dłoni i nadgarstka zalecane do wykonywania po zabiegu.

Usprawnianie po operacji

Ważną częścią procesu rekonwalescencji po interwencji chirurgicznej w obrębie dłoni i nadgarstka jest rehabilitacja. Rozpoczyna się ona stosunkowo szybko – po to, by skutecznie zaradzić potencjalnym problemom takim jak zapalenia ścięgien, trudno gojące się rany oraz zgrubiałe blizny pooperacyjne.

Stany po operacjach dłoni i nadgarstka zazwyczaj wymagają połączenia kilku form fizjoterapii:

• fizykoterapia – przyspiesza gojenie się ran, zmniejsza blizny, wzmacnia mięśnie, likwiduje ból i obrzęki,
  • kinezyterapia – wzmacnia siłę, elastyczność i wytrzymałość mięśni i stawów w obrębie dłoni,
  • trening funkcjonalny – uczy właściwego ustawiania ręki w celu zapobiegnia nawracaniu choroby.