Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa to grupa chorób, które powodują bolesność i / lub ograniczenie ruchomości pleców w wyniku uszkodzenia oraz zniekształcenia kręgów albo stawów w kręgosłupie. Zazwyczaj zmiany chorobowe pojawiają się w odcinku szyjnym, lędźwiowym i krzyżowym.

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa mają postępujący charakter. Zmian w strukturze kostnej nie można cofnąć. Istnieją jednak skuteczne sposoby łagodzenia objawów i spowalniania degeneracji tkanek. Warto więc udać się na konsultację ortopedyczną lub na konsultację fizjoterapeutyczną w razie wystąpienia niepokojących, nawet jednorazowych, dolegliwości. Brak leczenia lub niewłaściwa terapia mogą przyspieszyć rozwój choroby.

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa – przyczyny

O zmianach zwyrodnieniowych kręgosłupa mówi się wtedy, gdy na kręgach powstają narośle kostne powodujące ból i ograniczenie ruchu. Przyczyną powstawania tego rodzaju zmian tkanki kostnej jest długotrwały stan zapalny, który pojawia się zazwyczaj w wyniku przewlekłych podrażnień więzadeł i stawów kręgosłupa. A drażniąco działają na tkanki: chroniczne przeciążenia, niewyleczone urazy czy niewłaściwa pozycja ciała w czasie pracy i / lub odpoczynku.

Zwyrodnienia kręgosłupa nasilają się w miarę starzenia się organizmu. Dzieje się tak, ponieważ z upływem czasu kręgosłup traci swoją elastyczność, kręgi twardnieją, a krążki międzykręgowe kurczą i przesuwają się.

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa – objawy

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa można rozpoznać po kilku charakterystycznych symptomach:

• ból kręgosłupa po wysiłku (np. po pracach domowych lub po pracy przy komputerze),
  • sztywność kręgosłupa po obudzeniu się,
  • bolesność tylnej strony nóg po dłuższym chodzeniu,
  • rwa kulszowa, barkowa i / lub udowa,
  • dolegliwości w odcinku szyjnym objawiają się bólem karku, który może promieniować np. do barków, sztywnością szyi, która utrudnia lub uniemożliwia skręt głowy, a także wrażeniem określanym przez pacjentów jako ciężkość głowy,
  • dolegliwości w odcinku lędźwiowym wywołują ból, sztywność i ograniczenie ruchu w okolicy lędźwiowej i krzyżowej oraz dolegliwości bólowe promieniujące w kierunku pośladków i nóg.

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa – diagnostyka

Diagnozę stawia lekarz ortopeda lub fizjoterapeuta po przeprowadzeniu wywiadu medycznego i badania ortopedycznego, a także przeanalizowaniu wyników badania obrazowego (RTG, rezonans magnetyczny lub tomografia komputerowa kręgosłupa). W wypadku schorzeń o niewielkim nasileniu pacjenci nie odczuwają żadnych symptomów zmian zwyrodnieniowych, więc można je wykryć jedynie w czasie specjalistycznych badań.

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa – leczenie i fizjoterapia

Najbardziej skutecznymi sposobami łagodzenia dolegliwości związanych ze zwyrodnieniami kręgosłupa są:

Bardzo ważną częścią postępowania w czasie tej choroby jest utrzymywanie prawidłowej masy ciała oraz unikanie nadwyrężania kręgosłupa (np. przez pracę fizyczną czy pracę przy komputerze).