Hallux to właściwie hallux valgus. W języku polskim jest też nazywany haluksem lub paluchem koślawym.

Dolegliwość ta polega na zniekształceniu stawu śródstopno-paliczkowego stopy. Deformacja może być spowodowana bocznym podwichnięciem pierwszego stawu śródstopno-paliczkowego i / lub wewnętrznego przemieszczenia bliższego paliczka palucha. To schorzenie występuje bardzo często, najczęściej u osób dorosłych, niezależnie od płci. Pacjenci zgłaszają dużą bolesność oraz uciążliwość związaną z życiem z tego rodzaju zwyrodnieniami w stopie.

Jedynym sposobem pozbycia się halluxa jest operacja. Ale nie zawsze jest ona konieczna. Dolegliwości towarzyszące zniekształceniu stopy można skutecznie niwelować dzięki zabiegom fizjoterapeutycznym. By dobrać odpowiednie leczenie do poziomu zaawansowania choroby, należy udać się na konsultację ortopedyczną lub konsultację fizjoterapeutyczną, a następnie na rehabilitację.

Hallux – przyczyny

Zniekształcenia typu hallux rozwijają się m.in.:

• na podłożu genetycznym,
  • w wyniku osłabienia stawu skokowego,
  • po stanach zapalnych w obrębie kości i stawów stopy,
  • przy reumatoidalnym zapaleniu stawów.

Zmiany stawu skokowego powoduje także noszenie zbyt ciasnego obuwia oraz butów na wysokich obcasach.

Hallux – objawy

Nieestetycznemu wyglądowi halluxa (tj. wybrzuszenie u podstawy dużego palca) towarzyszą zazwyczaj objawy takie jak:

• ból po stronie przyśrodkowej oraz nad grzbietową częścią stawu, który utrudnia chodzenie,
  • mrowienie lub drętwienie nad grzbietową częścią stawu,
  • stan zapalny i obrzęk podstawy chorego palca stopy,
  • pogrubienie skóry i tkanek w okolicy zdeformowanego stawu,
  • zniekształcenie drugiego palca pod wpływem nacisku ze strony chorego palca,
  • zwiększenie szerokości stopy, które komplikuje dobór odpowiedniego obuwia.

Hallux – diagnostyka

Hallux cechuje charakterystyczny wygląd, dlatego jego rozpoznanie zazwyczaj nie stanowi problemu. Warto jednak udać się do ortopedy lub fizjoterapeuty i wykonać zalecane przez specjalistę badanie RTG. Wynik prześwietlenia pokaże stopień deformacji i pozwoli lepiej dostosować leczenie do stopnia zaawansowania choroby.

Hallux – leczenie i fizjoterapia

W wypadku niewielkich deformacji wystarczy noszenie właściwego obuwia – na płaskim obcasie, z miękką wyściółką, które nie uciska, ale przylega do stopy i ją stabilizuje. Wskazane jest utrzymywanie prawidłowej wagi ciała oraz aktywność fizyczna. Można stosować doustne leki lub miejscowo działające maści przeciwbólowe i przeciwzapalne.

Skutecznym, choć długotrwałym sposobem leczenia dolegliwości, jakie powoduje hallux, jest fizjoterapia. Powinna być przeprowadzana w seriach, kontynuowana po zakończeniu terapii w formie zabiegów doraźnych, a także realizowana przy wykorzystaniu kilku różnych technik:

Tylko przy dużych zniekształceniach stosuje się leczenie operacyjne, po którym następuje etap rehabilitacji. Celem zabiegu chirurgicznego nie jest poprawa wyglądu stopy, ale wyprostowanie przegubu stawu po to, by złagodzić ból.