Bywa, że schorzenia stawu barkowego nie mogą być skutecznie leczone metodami zachowawczymi (takimi jak odpoczynek, leki, fizjoterapia). Wtedy lekarz ortopeda często kieruje pacjenta na zabieg chirurgiczny. Jego celem jest złagodzenie bólu, zlikwidowanie obrzęków i stanów zapalnych, a także odtworzenie prawidłowych struktur kostno-stawowych.

Jednak, podobnie jak każda inna interwencja chirurgiczna, zabieg w okolicy barku niesie ze sobą ryzyko niepowodzenia lub pojawienia się powikłań. By zwiększyć efektywność leczenia, stosuje się rehabilitację – zarówno na stany bólowe i zwyrodnieniowe występujące przed zabiegiem, jak również na stany po operacjach stawu barkowego.

Przygotowanie do operacji

Choroby zlokalizowane w okolicach stawu barkowego są dla pacjentów bardzo uciążliwe. Uniemożliwiają im komfortowe wykonywanie zwykłych czynności takich jak sięganie po oddalone przedmioty, sprzątanie czy uprawianie sportu. Dlatego rehabilitacja zazwyczaj rozpoczyna się na długo przed operacją. A jej celem jest:

• złagodzenie objawów choroby przed operacją – bólu, stanu zapalnego, obrzęku,
  • przygotowanie do unieruchomienia po operacji – zmniejszenie i ustabilizowanie wagi ciała, uzyskanie wiedzy na temat postępowania po zabiegu.

Usprawnianie po operacji

Stany po operacjach stawu barkowego zazwyczaj nie są poważne. Ale powrót do zdrowia i sprawności ruchowej jest szybszy, gdy już od pierwszego tygodnia po interwencji chirurgicznej zastosuje się fizjoterapię.

Szczególnie zalecane są zabiegi z zakresu:

• fizykoterapii (laseroterapia przyspiesza gojenie i zabliźnianie się ran, elektroterapia wzmacnia mięśnie, a magnetoterapia zwalcza ból oraz obrzęki),
  • terapii manualnej (masaże lecznicze likwidują napięcia w tkankach i pobudzają organizm do zdrowienia),
  • kinezyterapii (odpowiednio dobrane przez rehabilitanta ćwiczenia wzmacniają oraz rozciągają mięśnie i stawy),
  • treningu funkcjonalnego (nauka poprawnego poruszania ręką oraz właściwego ustawiania barku w pozycji spoczynkowej zapobiega nawracaniu dolegliwości).