Uszkodzenia ścięgna Achillesa są niezwykle częste. Choć samo ścięgno jest jednym z najsilniejszych i największych w całym organizmie człowieka, to – ze względu na jego intensywną eksploatację – jest najczęściej uszkadzaną strukturą stopy. Zespoły bólowe dotykające okolice ścięgna Achillesa występują przy:

• urazach ostrych, czyli całkowitym lub częściowym przerwaniu ścięgna,
  • stanach przewlekłych, np. zapaleniu ścięgna, zapaleniu kaletki ścięgna, zwyrodnieniu lub zapaleniu pseudopochewki ścięgna.

Schorzeń dających objawy bólowe w części piętowej stopy jest bardzo wiele. Rozpoznać konkretną chorobę oraz dobrać odpowiednie leczenie może jedynie doświadczony specjalista. Dolegliwości odczuwane ze strony ścięgna Achillesa wymagają więc konsultacji ortopedycznej lub fizjoterapeutycznej, specjalistycznych badań, a zazwyczaj również leczenia oraz fizjoterapii.

Uszkodzenia ścięgna Achillesa – przyczyny

Do uszkodzenia ścięgna Achillesa prowadzą czynniki negatywnie oddziałujące na stopę, m.in.:

• nadmierne i częste obciążenia ścięgna, np. w czasie aktywności fizycznej (głównie bieganie i skakanie),
  • niewłaściwe obuwie, które nie stabilizuje stopy w jej tylnej części,
  • nadmierne napięcie mięśni w tylnej części łydek, np. w wyniku chodzenia na wysokich obcasach,
  • stany zwyrodnieniowe ścięgna.

Uszkodzenia ścięgna Achillesa – objawy

Głównymi objawami problemów ze strony ścięgna Achillesa są:

• ból umiejscowiony w dolnej części łydki, w początkowych fazach choroby odczuwany zazwyczaj w godzinach porannych, po rozpoczęciu i po zakończeniu treningu, a po zaostrzeniu choroby – rano oraz w czasie ruchu,
  • sztywność w okolicy łydki i / lub pięty,
  • obrzęk oraz zasinienie łydki i / lub piety.

Uszkodzenia ścięgna Achillesa – diagnostyka

Uszkodzenia ścięgna Achillesa może zdiagnozować zarówno ortopeda, jak również fizjoterapeuta. Podstawą rozpoznania jest wywiad lekarski i badanie manualne. W części przypadków diagnoza jest możliwa dopiero po wykonaniu badania USG lub rezonansu magnetycznego.

Uszkodzenia ścięgna Achillesa – leczenie i fizjoterapia

W wypadku uszkodzenia ścięgna Achillesa – ze względu na dużą liczbę możliwych przyczyn i dolegliwości – terapia zależy od konkretnej diagnozy.

W stanie ostrym może polegać na zastosowaniu odpowiednich leków, operacji rekonstrukcji ścięgna lub unieruchomieniu dolnej części kończyny. Zagojenie urazu lub zlikwidowanie stanu zapalnego to jednak nie koniec leczenia. Ten stan wymaga dalszego postępowania medycznego, podobnego do zaleceń przy objawach przewlekłych, czyli w postaci rehabilitacji. Zabiegi fizjoterapeutyczne goją stan zapalny, likwidują bolesność i zapobiegają kolejnym kontuzjom.

W czasie pracy z fizjoterapeutą są wykorzystywane różne techniki:

• fizykoterapia, w tym elektroterapia i laseroterapia,
  • kinezyterapia obejmująca m.in. ćwiczenia rozciągające,
  • masaż leczniczy wzmacniający nadwyrężone ścięgno,
  • trening funkcjonalny, czyli nauka prawidłowego ustawiania stopy,
  • edukacja dotycząca zmiany nawyków ruchowych oraz stosowania odpowiednich wkładek do obuwia.