Kinesiology Taping (inaczej: kinesiotaping) to metoda stosowana w fizjoterapii, która polega na wykorzystaniu specjalnych plastrów terapeutycznych, tzw. kinesiology tapes.

Istotą tej terapii jest stymulowanie naturalnych mechanizmów samoleczenia organizmu przez uaktywnianie układu krążenia oraz układu neurologicznego. Nie oddziałuje na ciało pacjenta w sposób mechaniczny, ale sensoryczny – drażni zakończenia nerwowe na skórze, a przez to przywraca zaburzone funkcje poszczególnych tkanek i narządów.

Terapia została stworzona w Japonii i przez pewien czas w świecie medycznym funkcjonowała jako technika medycyny dalekowschodniej. Przez naukowców reprezentujących medycynę zachodnią została gruntownie przebadana, a – po udowodnieniu jej skuteczności – wdrożona do powszechnie stosowanych programów leczniczych.

Włączenie do rehabilitacji metody Kinesiology Taping zwiększa efektywność leczenia dzięki połączeniu różnych bodźców oddziałujących na zmienione chorobowo miejsce. Doskonałe rezultaty – w postaci przywrócenia i utrzymania sprawności ruchowej – daje np. dodanie kinesiotapingu do leczenia ruchem i technikami manualnymi.

W poradni rehabilitacji „Skuteczna Fizjoterapia, Dr Wałach” dbamy o to, by działać holistycznie – leczyć nie chorobę, ale pacjenta. Dlatego bardzo chętnie wykorzystujemy kinesiotaping, by mobilizować procesy naturalnie zachodzące w organizmie, a przez to wpływać nie tylko na objawy, ale również na przyczyny dolegliwości.

Kinesiology Taping – przebieg terapii i jej działanie

W terapii Kinesiology Taping są używane elastyczne plastry, które mają grubość i elastyczność zbliżoną do skóry człowieka.

Są one naklejane w pobliżu chorej części ciała, przez co podnoszą zewnętrzną warstwę skóry, czyli naskórek. Powoduje to wytworzenie się – niezauważalnej gołym okiem – luźnej przestrzeni, w której mieszczą się receptory, naczynia krwionośne i limfatyczne. W ten sposób następuje ich podrażnienie i mobilizuje się je do działania, a w konsekwencji uzyskuje się wiele pozytywnych rezultatów, m.in.:

• leczenie bólu i stanów zapalnych,
  • rozluźnienie zbyt mocno napiętych mięśni,
  • pobudzenie mięśni osłabionych w wyniku np. choroby lub operacji,
  • zwiększenie lub ograniczenie zakresu ruchu, np. zapobieganie rozciągnięciom mięśni,
  • ochrona stawów,
  • korekta powięzi,
  • korekta postawy ciała.

Kinesiology Taping – zastosowanie w medycynie i fizjoterapii

Kinesiotaping nie tylko zwalcza objawy chorobowe, ale również pomaga w leczeniu przyczyn wielu schorzeń nerwowych, mięśniowych oraz narządowych. Gama zastosowań plastrów elastycznych jest niezwykle szeroka:

• bóle kręgosłupa szyjnego, lędźwiowego i krzyżowego,
  • bóle stawów, np. biodrowych czy barkowych,
  • krwiaki, stłuczenia, wysięki, obrzęki limfatyczne,
  • zawroty głowy,
  • łokieć tenisisty i łokieć golfisty,
  • skolioza,
  • uszkodzenia łąkotek,
  • przeciążenia i skręcenia stawów.