Uszkodzenia więzadeł kolana to uraz mechaniczny, w którego wyniku często dochodzi do niestabilności kolana, czyli zwiększenia ruchomości stawu w stosunku do stanu fizjologicznego. Nadmierna ruchomość może występować w jednej lub w kilku płaszczyznach, zależnie od tego, ile struktur więzadłowych zostało uszkodzonych w czasie urazu.

Niestabilność może mieć charakter prosty (uszkodzenie jednego więzadła, czyli tzw. uszkodzenie izolowane) lub złożony (uszkodzenia dwóch lub większej liczby więzadeł). Może mieć przebieg ostry (rozpoznanie w ciągu maksymalnie 4 tygodni od urazu) albo przewlekły (stan nierozpoznany i nieleczony przez okres dłuższy niż miesiąc od urazu).

Leczenie uszkodzenia więzadeł kolana jest najskuteczniejsze, jeżeli diagnoza jest postawiona bezpośrednio po urazie, a terapia rozpoczęta natychmiast do rozpoznaniu. Zaniedbane uszkodzenie często prowadzi do przewlekłej niestabilności kolana, a w dalszej perspektywie do wtórnych uszkodzeń w ramach pozostałych struktur stawu. Dlatego tak istotna jest niezwłoczna konsultacja ortopedyczna lub konsultacja fizjoterapeutyczna w razie wystąpienia jakichkolwiek niepokojących objawów w okolicy stawu kolanowego.

Uszkodzenia więzadeł kolana – przyczyny

Uszkodzenia więzadeł kolana często są wynikiem skręceń nogi w kolanie. Mogą towarzyszyć także urazom w innych okolicach ciała, tzw. urazom wielomiejscowym.

Uszkodzenia więzadeł kolana – objawy

Objawy niestabilnego kolana mogą być bardzo różne, m.in.:

• długotrwałe uczucie niestabilności w okolicy kolana (np. odczucie uciekania stawu),
  • przewlekłe bóle w kolanie,
  • trudno znikające i / lub nawracające wysięki w obrębie kolana,
  • częste skręcenia kolana, czyli bolesne przeskoki stawu kolanowego np. w czasie uprawiania sportu lub po postawieniu nogi na nierównym podłożu.

Uszkodzenia więzadeł kolana – diagnostyka

Właściwe rozpoznanie uszkodzenia więzadeł kolana jest trudne i wymaga wizyty u lekarza ortopedy lub fizjoterapeuty. Na ogół pacjent jest kierowany na specjalistyczne badanie – RTG, USG, rezonans magnetyczny lub tomografię komputerową.

Uszkodzenia więzadeł kolana – leczenie i fizjoterapia

Lekarz podejmuje decyzję o leczeniu na podstawie historii choroby, jej objawów i rodzaju uszkodzeń. Częściowe uszkodzenie więzadła pobocznego przyśrodkowego można leczyć zachowawczo przez unieruchomienie i rehabilitację.

W przypadku całkowitego rozerwania więzadła pobocznego, uszkodzenia kompleksu tylno-bocznego albo więzadeł krzyżowych należy zastosować leczenie chirurgicznie. Zabiegi fizjoterapeutyczne są wskazane także po zabiegu rekonstrukcji, ponieważ przyspieszają powrót pacjenta do zdrowia i uczą zapobiegania kolejnym urazom.