Open/Close Menu Skuteczna Fizjoterapia i Rehabilitacja, Kraków, Krowodrza

Czy ból kręgosłupa może wskazywać na problemy z jelitami? Mimo że korelacja ta wydaje się dla wielu być zaskakująca, istnieje wyraźny związek pomiędzy nimi. Na czym on polega? I w jaki sposób jelita wpływają na kręgosłup? Odpowiadamy.

Jelita a ból kręgosłupa – w jaki sposób są one ze sobą powiązane?

W języku medycznym wzajemne powiązania między narządami wewnętrznymi a dolegliwościami somatycznymi (a więc np. bólem) określane są mianem odruchów wiscero-somatycznych. Są one wynikiem napięć chorobowych powstających w różnych organach, a więc np. w jelitach. Napięcia te przyczyniają się do stymulacji receptorów bólowych, a to z kolei powoduje przykurcze w położonych głęboko warstwach mięśnia prostownika grzbietu. W ten sposób dochodzi do zmniejszenia ruchomości najpierw jednego, a później kolejnych odcinków kręgosłupa. Efektem jest przeciążenie kręgosłupa, a zwłaszcza krążków międzykręgowych. To z kolei wywołuje ból pleców.

Warto dodać, ze omawiany problem może wynikać z jeszcze jednego mechanizmu. Kiedy układ trawienny jest zbyt napięty, oddychanie torem brzusznym zostaje utrudnione. Wówczas cierpi nasz mięsień oddechowy, czyli przepona – w takiej sytuacji dochodzi do jej przykurczu. Funkcje oddechowe przejmują w wyniku tego mięśnie międzyżebrowe. To wszystko sprawia, że chrząstki żebrowo-mostkowe są przeciążone, a mostek zaczyna nas boleć. Skutkiem przeciążonej opony jest również obciążenie tych obszarów, do których jest ona przyczepiona, a więc również żeber oraz odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Jak poradzić sobie z omawianym problemem?

Istnieje kilka podstawowych metod radzenia sobie z omawianym przez nas problemem. Oto one.

Większa aktywność fizyczna

Brak odpowiedniej dawki ruchu oraz przeciążenia statyczne, będące rezultatem długiej pracy przy komputerze, mogą przyczynić się do omawianego przez nas problemu. Dlatego warto zadbać o regularną aktywność fizyczną – wskazany jest tutaj trening wykonywany przynajmniej 3 razy w tygodniu, po pół godziny. Jakie dyscypliny sportu są tutaj rekomendowane? Z czystym sumieniem możemy polecić jazdę na rolkach lub rowerze, pływanie, bieganie, marsze, jak również i taniec. Najlepiej, aby wykonywane przez Ciebie aktywności były urozmaicone. Należy jednak zaznaczyć, że zdecydowanie nie trzeba nadmiernie się przeforsowywać, zwłaszcza jeśli dotychczas nie uprawiałeś żadnej aktywności fizycznej.

Ćwiczenia z fizjoterapeutą

W niektórych przypadkach konieczne są wizyty u fizjoterapeuty – problem ten należy bowiem potraktować w sposób holistyczny. Pod okiem specjalisty pacjent może nauczyć się wykonywać ćwiczenia, które wzmacniają mięśnie, a także przyswoić odpowiednie wzorce ruchowe. Później może odpowiednie ćwiczenia wykonywać samodzielnie.

Prawidłowe żywienie

Pomóc Ci mogą również pewne modyfikacje w diecie. Zaskoczony? Cóż, nieodpowiednie żywienie nie musi powodować bólów żołądka, ale może wywoływać reakcje ze strony mięśni – w takiej sytuacji przekazują one nam pewne sygnały. Jeśli chcesz zatem pozbyć się bólu kręgosłupa, powinieneś wprowadzić zmiany w swoim jadłospisie.

Twoim jelitom przypadnie do gustu z pewnością dieta lekkostrawna. Jej głównym założeniem jest ograniczenie produktów ciężkostrawnych, które zalegają w żołądku przez długi czas. Ważne też, aby zmniejszyć ilość spożywanego błonnika, a także roślin strączkowych oraz innych warzyw i owoców powodujących wzdęcia. Przyda się również spożywać chude mięso, mleko, jak również i nabiał. W codziennym menu powinny pojawić się także produkty zbożowe z ziarna oczyszczonego, ale tylko te ubogie w błonnik.

Co jeszcze należy zmienić w diecie? Z pewnością nacisk należy położyć na odpowiednie nawodnienie – warto wypijać przynajmniej 1,5 litra wody dziennie. Polecamy również picie naparów z ziół, np. z rumianku czy melisy. Warto też zrobić przegląd wykorzystywanych przypraw. Te ostre powinny trafić na najwyższą półkę, za to pod ręką dobrze jest mieć kminek czy koper włoski, które wspomagają procesy trawienne.

Konsultacje z osteopatą

Jeśli Twój problem jest poważny, zdecydowanie warto się skonsultować się z wykwalifikowanym osteopatą. To specjalista, który podchodzi do omawianego problemu w sposób holistyczny i traktuje ciało jako całość. Przywraca on organizm do stanu równowagi, bez potrzeby korzystania z leków czy zabiegów chirurgicznych. Ważne jest to, że zaproponowana przez niego terapia jest bezbolesna i czasem przynosi efekty niemal od razu, choć zdarza się, że na początku dolegliwości nieco się zaostrzają. Najczęściej polecana jest seria zabiegów, w ramach których wykonuje się m.in. masaże zmniejszające ucisk struktur nerwowych. Co więcej, osteopata poprawia ukrwienie narządów, dzięki czemu pracują one bardziej efektywnie.

Strona wykonana przez Monsta.Online