Open/Close Menu Skuteczna Fizjoterapia i Rehabilitacja, Kraków, Krowodrza

Terapia powięziowa, znana tez jako „terapia mięśniowo-powięziowa”, to nowoczesna kuracja schorzeń narządu ruchu, która wykorzystywana jest w Polsce od pewnego czasu. Bazuje ona na różnych technikach i najczęściej stosowana jest w leczeniu mięśni i stawów.  Najważniejsze jest to, że eliminuje ona przyczyny, a nie tylko objawy. Czym charakteryzuje się omawiany rodzaj terapii i kto powinien z niej korzystać? Odpowiadamy.

Czym jest powięź?

Zanim wyjaśnimy, czym jest terapia powięziowa, warto powiedzieć trochę o samej powięzi. Jest to tkanka łączna, która otacza siecią wszystkie struktury ciała: narządy, mięśnie, jak również i same nerwy. Można powiedzieć, że powięź stanowi rusztowanie, na którym zbudowane są inne elementy znajdujące się w ludzkim organizmie. Nadaje ona ciału formę i odpowiada za jego ruch oraz stabilizację. Tak naprawdę każdy nasz ruch wykonywany jest przy pomocy łańcucha mięśniowo-powięziowego.

W sytuacji, gdy wypracowujmy niewłaściwe nawyki ruchowe i przybieramy złą postawę ciała, a do tego prowadzimy mało aktywny tryb życia, powięzi mogą stać się źródłem bólu. Ten pojawia się z kolei wtedy, gdy pomiędzy poszczególnymi tkankami pojawiają się stany zapalne, doprowadzające do sklejenia powięzi z mięśniami. Włókna kolagenowe, które łączą te tkanki, mogą doprowadzić do zrastania się struktur, a co za tym idzie – zmniejszenia ich ruchomości.

Należy zaznaczyć, że powięź nie jest jednolita. Składa się ona z różnych warstw i tworzy sieć połączeń dla innych tkanek. To z kolei sprawia, że stany zapalne powięzi w jednym miejscu mogą skutkować bólem w innej partii ciała. Fizjoterapeuci zauważyli również, że w niektórych miejscach owa tkanka łączna wyróżnia się większą grubością i mniejszą elastycznością. Na podstawie tych obserwacji wyodrębniono wzorce połączeń mięśni, które szczególnie na siebie oddziałują – nazwano je taśmami mięśniowo powięziowymi. To właśnie na tym spostrzeżeniu bazuje terapia powięziowa.

Czym jest terapia powięziowa?

Terapia powięziowa to bardzo efektywna metoda rehabilitacji, która pomaga walczyć z wieloma dolegliwościami i bólem. Wychodzi ona z założenia, że ciało należy traktować jako całość. W ramach kuracji należy najpierw zdiagnozować problem, a następnie wypracować wraz z pacjentem odpowiednie nawyki ruchowe, poprawić ruchomość ciała lub, po prostu, pomóc pozbyć się danej osobie bólu. Terapia mięśniowo-powięziowa wyróżnia się tym, że jest całkowicie zindywidualizowana. W zależności od rodzaju problemu dobiera się najlepszą jej formę, a więc na przykład:

• masaż powięziowy – jego celem jest rozluźnienie mięśni oraz przywrócenie płynności ruchów, zmniejsza on również ból oraz przywraca prawidłową postawę ciała,
  • trening powięziowy – składa się ze specjalnych ćwiczeń, które angażują struktury powięziowe, przyspiesza też regenerację po urazach oraz zmniejsza ryzyko kontuzji,
  • rolowanie powięzi – w tym przypadku wykorzystywane są przedmioty posiadające różną gęstość (piłki, wałki, rollery), wywierają one odpowiedni nacisk na określone struktury,
  • terapia punktów spustowych – związana jest ona z różnymi formami ucisku, a także z ruchami wykonywanymi w różnych kierunkach,
  • manipulacja powięzi – związana jest z technikami powięziowymi, które poddają tzw. manipulacji określone obszary w ciele.

Czasem w ramach terapii stosowane są także zabiegi fizykoterapeutyczne. Aby ustalić, który rodzaj kuracji będzie najlepszy, potrzebnych jest najczęściej kilka spotkań z pacjentem. Pozwalają one odnaleźć właściwą przyczynę bólu.

Terapia powięziowa – kiedy się przydaje?

Terapia powięziowa przydaje się w przypadku takich dolegliwości, jak:

• przeciążenia i urazy stawów,
  • przeciążenia i urazy mięśni,
  • dyskomfort i ból po ciąży oraz porodzie,
  • schorzenia reumatyczne i zwyrodnieniowe,
  • migreny i bóle głowy,
  • nieswoiste bóle pleców i kręgosłupa,
  • bóle kończyn o nieznanej etiologii,
  • przykurcze i sztywność mięśni,
  • drętwienia i obrzęki kończyn,
  • zespół bólowy łokcia („łokieć tenisisty”, „łokieć golfisty”),
  • rwa kulszowa i rwa udowa,
  • zespół zamrożonego barka,
  • zespół cieśni nadgarstka,
  • ból dna miednicy,
  • zaparcia i bóle miesiączkowe,
  • wysiłkowe nietrzymanie moczu.

Efekty terapii powięziowej

Terapia powięziowa pozwala rozrywać i uwalniać zrośnięte ze sobą mięśnie oraz powięzi. Łagodzi ona zarówno przewlekłe, jak i ostre bóle. Przywraca mobilność i elastyczność w newralgicznych obszarach, a tym samym poprawia odżywienie oraz nawodnienie tkanek. Dzięki temu ciało łatwiej się porusza, a jego właściciel odzyskuje energię. Terapia rozwiązuje też wiele problemów, które zostały opisane powyżej – niezależnie od tego, czy powstały one w wyniku operacji, czy też na skutek różnych problemów przeciążeniowych.

Strona wykonana przez Monsta.Online