Open/Close Menu Skuteczna Fizjoterapia, Skuteczna Rehabilitacja, Kraków, Krowodrza

Niebawem miną już 2 lata, odkąd borykamy się z pandemią COVID-19 i wszystkimi jej konsekwencjami. Do dziś część z nas pracuje zdalnie okresowo lub w pełnym wymiarze godzin. W kolejnych falach zachorowań dbamy o maseczki, dezynfekcję, ale także izolujemy się i ograniczamy wyjścia z domu, aby w ten sposób zadbać o swoje zdrowie.

Część osób zapomina jednak w tych nowych warunkach o regularnym ruchu – pracuje w domu i niezbyt często wychodzi na świeże powietrze. A przecież to w dużej części właśnie aktywność fizyczna pomaga w utrzymaniu zdrowia i sprawności.

W tym artykule pragniemy zachęcić więc wszystkich naszych czytelników do podjęcia wysiłku, aby zadbać o swoje zdrowie i kondycję psychofizyczną przez regularne zażywanie choćby niewielkich dawek ruchu. Prezentujemy to więc garść najważniejszych informacji, które mogą Państwu w tym pomóc.

Być w ruchu – często i regularnie

Jedną z kluczowych kwestii jest zadbanie o to, aby ruszać się regularnie i aktywizować wszystkie mięśnie i stawy, a nie tylko ograniczać się do sporadycznych wizyt na siłowni czy wykonywania ćwiczeń na wybraną partię mięśni. Idealną sytuacją jest takie skomponowanie swojej aktywności fizycznej, aby znalazły się w niej wszystkie trzy wymienione poniżej elementy:

  • ćwiczenia wytrzymałościowe – aktywności takie jak spacer, jogging, aerobik czy jazda na rowerze poprawiają ogólną kondycję i wydolność organizmu,
  • ćwiczenia siłowe – ruch tego rodzaju buduje stabilną i silną sylwetkę, a także wzmacnia układ kostny, ale dzieje się tak pod warunkiem, że są to ćwiczenia na wszystkie najważniejsze grupy mięśni,
  • ćwiczenia rozciągające – rozciąganie oraz poprawa równowagi i koordynacji ruchowej to aktywności, które pozytywnie wpływają m.in. na elastyczność więzadeł oraz ścięgien.

Aktywność fizyczna dla przyjemności, a nie z obowiązku

Ruch nie może być obowiązkiem, do którego musimy się zmuszać. Jeśli tak będzie, to istnieje duże ryzyko, że szybko z takiej aktywności zrezygnujemy i wrócimy do starego, siedzącego, niezdrowego trybu życia.

Warto więc zastanowić się, jaki rodzaj ruchu może sprawiać nam przyjemność. Czy ciekawym rozwiązaniem będzie dla nas aktywność na świeżym powietrzu? Czy może wygodniej będzie nam chodzić lub jeździć do pobliskiej siłowni? Jak ważny jest dla nas aspekt społeczny i spotykanie się z innymi podczas ćwiczeń? Czy częścią naszej aktywności ma być zdrowa rywalizacja z innymi? A może wolimy sporty uprawiane indywidualnie?

Do wyboru mamy mnóstwo różnych form aktywności fizycznej – aerobik, pilates, zumba, joga, ćwiczenia na siłowni, pływanie, jazda na rowerze, bieganie, koszykówka, siatkówka, nordic walking, trekking, wspinaczka, jazda na narta lub łyżwach… Warto przynajmniej część z tych aktywności osobiście wypróbować i w praktyce sprawdzić, która z nich daje nam największą satysfakcję.

Ryzyko kontuzji i urazów podczas uprawiania sportu

Decydując się na rozpoczęcie lub rozwinięcie swojej przygody z wybraną aktywnością fizyczną, warto pamiętać o konieczności nauczenia się najpierw danej dyscypliny sportu. Na początkowych etapach uprawiania jakiegokolwiek sportu zawsze potrzebna jest pewna dawka edukacji. Nawet w wypadku tak – wydawałoby się – prostych aktywności jak nordic walking czy jazda na rowerze. Nauka pomaga zaprzyjaźnić się z nową aktywnością i z używanym w niej sprzętem, ale przede wszystkim ma pomóc ćwiczyć bezpiecznie, czyli z minimalnym ryzykiem kontuzji bądź urazów.

Nową aktywność fizyczną można poznawać samodzielnie, np. czytając specjalistyczne czasopisma albo artykuły w Internecie. Warto jednak rozważyć skorzystanie z konsultacji z fizjoterapeutą lub treningu funkcjonalnego, aby mieć pewność, że zajęcia będą bezpieczne, a ruch będzie wykonywany poprawnie. Taka konsultacja jest szczególnie polecana osobom chorym oraz w podeszłym wieku.

A jeśli już zdarzy się kontuzja lub uraz (bo takie ryzyko istnieje przy uprawianiu każdego sportu), nie warto leczyć się domowymi sposobami i zwlekać z konsultacją medyczną. Najlepiej od razu udać się do specjalisty – lekarza ortopedy lub fizjoterapeuty – który zbada, zdiagnozuje i zaplanuje proces leczenia. Skorzystanie z pomocy lekarza oraz z fizjoterapii na wczesnym etapie nie tylko wspiera leczenie, ale też zapobiega nawrotom kontuzji i urazów.

***

Chcesz skorzystać z profesjonalnej pomocy, aby podejmowana przez Ciebie aktywność fizyczna przynosiła Ci jak najlepsze rezultaty i niepotrzebnie nie zwiększała ryzyka kontuzji lub urazów?

Zapraszamy Cię do poradni „Skuteczna Fizjoterapia” na konsultacje fizjoterapeutyczne, trening funkcjonalny, fizjoterapia, a także masaż leczniczy!

Umów się na wizytę!

Strona wykonana przez Monsta.Online