Open/Close Menu Skuteczna Fizjoterapia i Rehabilitacja, Kraków, Krowodrza
Ból głowy - przyczyną może być kręgosłup

Bardzo częstym problemem, z którym do lekarzy różnej specjalizacji przychodzą pacjenci, jest ból głowy. Dolegliwości mają różnorodne nasilenie, charakter, umiejscowienie i czas trwania. Przed decyzją o rozpoczęciu leczenia, warto sprawdzić, czy przyczyna bólu głowy nie leży po stronie kręgosłupa – odcinka szyjnego, piersiowego, lędźwiowego, krzyżowego, a nawet ogonowego. Nawet gdy w okolicy kręgosłupa pacjent nie odczuwa żadnych dolegliwości, to właśnie ten rejon może okazać się źródłem bólu głowy.

Kluczem do skutecznego leczenia jest diagnoza przyczyny bólu głowy

Pierwsze, co najczęściej przychodzi nam na myśl, gdy boli nas głowa, jest sięgnięcie po lek przeciwbólowy. Decyzję o zastosowaniu leku bez recepty często podejmujemy samodzielnie. Czasem korzystamy też z silnych leków na receptę, po konsultacji z lekarzem.

Przed rozpoczęciem farmakoterapii warto jednak nieco bardziej podrążyć temat i sprawdzić, co jest faktyczną przyczyną bólu głowy. A jeśli okaże się nim układ ruchu, np. kręgosłup, to leki na pewno nie rozwiążą problemu – tymczasowo zniwelują bolesność, ale nie wyleczą przyczyn bólu i nie zapobiegną przyszłym dolegliwościom oraz potencjalnemu ich nasileniu. Na ból głowy mający źródło w dysfunkcji kręgosłupa skuteczna będzie tylko fizjoterapia, fizjoprofilaktyka oraz zmiana nawyków ruchowych.

Zmiany w kręgosłupie, które mogą powodować ból głowy

Do najczęstszych przyczyn bólu głowy, które występują po stronie kręgosłupa, należą:

• nadmierne napięcie mięśni w okolicy kręgosłupa – w wyniku np. stresu, siedzącego trybu życia, złej pozycji podczas spania, niewłaściwego podnoszenia ciężkich przedmiotów czy nieodpowiedniego wykonywania prac fizycznych,
  • nieprawidłowe ustawienie kręgów w kręgosłupie – na skutek np. długotrwałej, niewłaściwej pozycji głowy, ramion lub bioder (niepoprawna postawa podczas pracy przy komputerze, złe ustawienie ciała w czasie chodzenia, biegania czy pracy stojącej),
  • zmiany chorobowe w obszarze kręgosłupa – z powodu np. zwyrodnień, dyskopatii oraz urazów.

Ból głowy a problemy w różnych odcinkach kręgosłupa

Najwięcej dolegliwości bólowych w obszarze głowy zależnych od kręgosłupa wynika z problemów w odcinku szyjnym. Jest to tak zwany szyjnopochodny ból głowy, którego przyczyną są zwyrodnienia lub stany zapalne w stawach kręgosłupa szyjnego.

Ból głowy może być jednak powiązany z dalszymi odcinkami kręgosłupa – piersiowym, lędźwiowym, krzyżowym, a nawet ogonowym. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać irracjonalne, ale tak nie jest. Wystarczy poważny uraz, np. podczas upadku, żeby pojawiło się uszkodzenie lub napięcie w dolnej części kręgosłupa. To z kolei może promieniować w górę kręgosłupa i powodować również ból głowy.

Jednoczesny ból głowy oraz ból kręgosłupa

Gdy boli i głowa, i okolice kręgosłupa, to nie zawsze oznacza, że przyczyną jest kręgosłup, a głowa skutkiem. Zdarza się, że te dolegliwości nie są ze sobą powiązane, a problemów zdrowotnych jest więcej niż tylko dysfunkcja kręgosłupa.

Podczas jednoczesnego odczuwania bólu głowy i okolic kręgosłupa, fizjoterapia skupia się na leczeniu tego ostatniego obszaru. Fizjoterapeuta rozluźnia napięte mięśnie wokół kręgosłupa przez m.in. terapię manualną, masaż leczniczy, ćwiczenia / kinezyterapię czy fizykoterapię.

Jeśli po kilku zabiegach znikają dolegliwości i głowy, i kręgosłupa, problem tkwił w okolicy kręgosłupa i udało się go ograniczyć lub wyeliminować. Zdarza się niestety, że mimo prawidłowej fizjoterapii i przy ograniczeniu lub eliminacji bólu kręgosłupa, ból głowy nie znika, a nawet nie łagodnieje. Oznacza to, że przyczyna tkwi jednak w czymś innym niż kręgosłup. W takiej sytuacji należy koniecznie udać się do lekarza pierwszego kontaktu, żeby kontynuować diagnostykę, ponieważ ból głowy może być związany z innym schorzeniem wymagającym odpowiedniego leczenia.

***

Odczuwasz przewlekły, uciążliwy ból głowy, który utrudnia Ci codzienne funkcjonowanie?

Skonsultuj się z doświadczonym lekarzem fizjoterapeutą z poradni „Skuteczna Fizjoterapia”! Zweryfikujemy, czy przyczyna bólu głowy leży po stronie układu ruchu, np. kręgosłupa, a następnie zaproponujemy Ci terapię dostosowaną do Twojej indywidualnej sytuacji.

Strona wykonana przez Monsta.Online