Open/Close Menu Skuteczna Fizjoterapia i Rehabilitacja, Kraków, Krowodrza

Wspinaczka jest dość popularna dyscypliną sportu. Wiąże się ona jednak z dużym ryzkiem urazów,  zwłaszcza w okolicy ręki,  przedramienia i barku.

Wynika to z tego, że narząd ruchu jest podczas jej uprawiania poddawany sporym obciążeniom.

Jakie urazy są najczęściej związane ze wspinaczką?

I czym się objawiają?

Poniżej opisujemy jedynie kilka tych najpopularniejszych.

Przykurcze stawowe palców

U osób uprawiających sporty w górach często zauważane są przykurcze stawowe palców.
Ich przyczyną są wielokrotne obrzęki stawów oraz stany zapalne ich błony maziowej. Są one efektem częstych przeciążeń, w wyniku czego następuje obkurczanie się tkanek miękkich okołostawowych – dotyczy to w szczególności torebki stawowej. Zazwyczaj przykurcze obejmują bliższe stawy międzypaliczkowe palców obrączkowych, zwykle na obu dłoniach. Głównym objawem problemu jest to, że ciężko jest wyprostować palce, wiąże się to bowiem z pewnym oporem.

Uszkodzenie więzadeł pobocznych palców i kciuka

Na skutek bardzo dużych obciążeń, którym poddawane są palce wspinaczy, urazy występują niemal we wszystkich elementach składających się na narząd ruchu. Ekstremalnym przeciążeniom poddawane są również palce, co z kolei prowadzi do skręceń stawów, przy których symptomy nasilone są w różnym stopniu. Jeśli urazy pojawiają się często, konsekwencją może być uszkodzenie więzadeł pobocznych palców i kciuka. Wyczuwalnymi objawami są wówczas obrzęk i tkliwość stawu,
a także jego ból – nawet wtedy, gdy się nim nie porusza.

Otarcia i uszkodzenia opuszków palców

Otarcia i uszkodzenia opuszków palców to, tak naprawdę, urazy, które występują u osób praktykujących wspinaczkę najczęściej. W większości przypadków nie wymagają jednak konsultacji z lekarzem. Co więcej, mówimy tutaj nie tylko o otarciach naskórka, ale też ich pękaniu i maceracji – związane są one ze zbyt długim naciskiem powodującym zaburzenia ukrwienia. Otarcia można rozpoznać po opuchliźnie, miejscowym bólu, zaczerwienieniu oraz ociepleniu okolic urazu.

Zespół cieśni podbarkowej

Podczas wspinaczki często wykonywane są ruchy ponad głową. Oprócz tego podciąga się ciało na kończynie górnej. To z kolei skutkuje przeciążeniami mięśnia nadgrzebieniowego, który znajduje się w przestrzeni podbarkowej. Zdarza się, że się ona zwęża w wyniku zmian zwyrodnieniowych bądź nieprawidłowej pozycji bliższej części kości ramiennej. To z kolei skutkuje pojawieniem się stanu zapalnego, wraz z obrzękiem i bólem – ten występuje natomiast głównie przy próbie podniesienia
kończyny powyżej barku.

Nadwerężenie ścięgien mięśni zginaczy palców

Badania wykazały, że to właśnie podczas wspinaczki mięśnie zginaczy palców pracują najbardziej intensywnie. To z kolei sprawia, że są one w dużym stopniu narażone na urazy, szczególnie dotyczy to zginacza powierzchownego palców. Warto dodać, że jest to uraz, który przebiega bez przerywania ciągłości ścięgna. Można go rozpoznać po tym, że na początku pojawia się nagły ból, zwykle tam, gdzie znajduje się miejsce przyczepu ścięgna mięśnia zginacza palców do paliczka środkowego.

Łokieć golfisty

Łokieć golfisty, czyli entezopatia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej, to bardzo uciążliwa dolegliwość. Jej głównym symptomem jest ból po przyśrodkowej stronie stawu łokciowego (a więc po wewnętrznej stronie ramienia), jednak bez ograniczenia jego ruchomości. Czasem promieniuje on aż do czwartego lub piątego palca u dłoni. Jest on efektem przeciążenia przyczepów mięśni zginaczy nadgarstka. Do jego nasilenia doprowadza z kolei wykonywanie rzutów, a także nawracanie
przedramienia z oporem.

Łokieć tenisisty

Łokieć tenisisty to uraz, za który odpowiada grupa prostowników przedramienia. Nazywany jest on również entezopatią mięśni prostowników nadgarstka. W praktyce oznacza to zmiany przeciążeniowe przyczepów ścięgien do kości, do których dochodzi w wyniku nakładających się na siebie mikrourazów. Najczęściej łokieć tenisisty pojawia się na skutek wspinaczki po ściskach bądź nieodpowiednim ustawieniu nadgarstka w czasie zwisu na innych chwytach. Najłatwiej rozpoznać tę
dolegliwość po tym, że ból pojawia się wtedy, gdy następuje próba uruchomienia nadgarstka, a więc przy chwytaniu, podnoszeniu, zaciskaniu.

Nadwerężenie mięśnia ramiennego

Drugim najbardziej narażonym podczas wspinaczki mięśniem jest mięsień ramienny (zaraz po zginaczu powierzchownym palców). Kiedy jest on uszkodzony, odczuwa się nagły ból podczas podciągania bądź opuszczania ciała. Zdarza się również, że ból pojawia się później, np. na drugi dzień po wykonywaniu aktywności. Może on pojawić się w przedniej części ramienia lub punktowo, w dolnej jego części oraz nasilać się podczas zginania w stawie łokciowym. Towarzyszy mu często również tkliwość w miejscu uszkodzenia.

Strona wykonana przez Monsta.Online