Open/Close Menu Skuteczna Fizjoterapia, Skuteczna Rehabilitacja, Kraków, Krowodrza
Jak przygotować się do uprawiania sportu i aktywności fizycznej?

Wiosna i lato to okres, w którym chętnie spędzamy czas na świeżym powietrzu. Do dyspozycji mamy mnóstwo różnych dyscyplin sportowych i wspaniałych miejsc do ich uprawiania. Ale żeby cieszyć się aktywnością na świeżym powietrzu, trzeba odpowiednio przygotować się do wysiłku fizycznego, szczególnie po zimowej przerwie. A jak to zrobić? Poniżej przedstawiamy 9 sposobów na to, by sezon wiosenno-letni był udany i nie zakończył się kłopotami zdrowotnymi.

9 etapów przygotowania się do uprawiania sportu i aktywności fizycznej

1. Wyleczenie urazów z przeszłości

Zanim rozpoczniesz uprawiać sport i regularnie obciążać swój układ ruchu, sprawdź, czy Twoje urazy i kontuzje z przeszłości są już całkowicie wyleczone. Jeśli czujesz dyskomfort, bolesność lub zauważasz jakiekolwiek niepokojące objawy, koniecznie wybierz się na konsultację ortopedyczną lub konsultację fizjoterapeutyczną. Odpowiednio wcześnie rozpoczęta fizjoterapia stanów pourazowych pozwoli Ci być gotowym na rozpoczęcie bardziej aktywnego sezonu.

Niedoleczone problemy zdrowotne to duże ryzyko. Nie tylko mogą pojawić się nawroty wcześniejszych urazów, ale także sprzyjają wystąpieniu nowych urazów w innych obszarach układu ruchu. Nie ryzykuj więc swoim zdrowiem i zadbaj o właściwe leczenie.

2. Edukacja

Decydując się na uprawianie jakiegokolwiek sportu, trzeba włożyć pewien wysiłek w to, by dowiedzieć się jak najwięcej o specyfice danej dyscypliny. Oznacza to zapoznanie się m.in. z zasadami bezpieczeństwa. Mogą one dotyczyć takich obszarów jak właściwe przygotowanie fizyczne, zalecane zabezpieczenia sprzętowe i techniczne, a także aspekty psychiczne związane z wybranym sportem.

Obowiązkowa edukacja dla osób uprawiających sport to również zaznajomienie się z zasadami udzielania pierwszej pomocy. Jednym z kluczowych tematów związanych z bezpieczeństwem na basenie lub w morzu, na rowerze czy na górskich wyprawach itp. jest umiejętność odpowiedniej reakcji w kryzysowych sytuacjach. I dotyczy to zarówno zachowania, gdy Tobie przydarzy się uraz, jak i udzielania pomocy innym potrzebującym.

3. Przygotowanie fizyczne

Jeżeli planujesz, że w cieplejszym okresie będziesz uprawiał siatkówkę plażową, Nordic walking, bieganie, trekking, triathlon, wspinaczkę lub inną dyscyplinę sportową, przygotowania rozpocznij nawet kilka miesięcy wcześniej. Odpowiednio dobrany zestaw ćwiczeń fizycznych oraz fizjoprofilaktyka nie tylko zmniejszą ryzyko urazów i kontuzji, ale zwiększą satysfakcję z uprawiania wybranego sportu (np. dzięki lepszej wytrzymałości).

Ważną składową przygotowania fizycznego jest również właściwa, zdrowa dieta. Dbałość o dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i minerałów zaprocentuje m.in. lepszą kondycją i większą odpornością (co jest kluczowe przy aktywności na świeżym powietrzu).

Gdy nie wiesz, jakie ćwiczenia i jaką dietę dobrać do wybranej przez Ciebie dyscypliny, możesz skorzystać z pomocy doświadczonego eksperta – trenera, fizjoterapeuty lub dietetyka. Podczas treningu funkcjonalnego realizowanego z profesjonalistą otrzymasz program ćwiczeń dostosowany do Twojej indywidualnej sytuacji. A w czasie konsultacji z dietetykiem dowiesz się, jak komponować zdrowe, smaczne i pożywne posiłki.

4. Przygotowanie sprzętowe i techniczne

Większość dyscyplin sportowych wymaga wykorzystania jakiegoś, mniej lub bardziej skomplikowanego, sprzętu zwiększającego bezpieczeństwo. Mogą to być narzędzia do naprawy rowerów, ochraniacze, kaski, raki, liny, uprzęże itp. Całe to zaplecze techniczne staje się szczególnie ważne przy zmiennych warunkach pogodowych oraz w odludnych, niestrzeżonych lub po prostu trudnych technicznie miejscach. Pamiętaj więc, żeby z odpowiednim wyprzedzeniem zapewnić sobie (kupić lub wypożyczyć) cały sprzęt, sprawdzić jego niezawodność oraz przygotować go do sezonu.

5. Przygotowanie psychiczne

Kluczową kwestią przygotowania do uprawiania sportu jest poznanie własnych mocnych i słabych stron. Wiedza o swoich barierach, obawach i stresach związanych ze sportem pozwala lepiej zaplanować swoją aktywność. Przykładowo, osoba o niewielkich umiejętnościach pływackich może wybrać basen zamiast morza albo wyjść popływać w porze, gdy na pewno nad bezpieczeństwem na plaży będzie czuwał ratownik.

Przygotowanie psychiczne to również mentalne nastawienie się na trudności – zwiększony wysiłek fizyczny, zmęczenie po zakończeniu aktywności, a także stres związany z uprawianą dyscypliną (np. wspinaczka górska może również latem wiązać się z pokonywaniem ośnieżonych powierzchni znajdujących się nad dużymi przepaściami).

6. Przed wyjściem z domu lub hotelu

Wiosna (a czasem również lato) jest zwodniczym okresem. Pogoda może zmieniać się jak w kalejdoskopie, szczególnie w górach. Przed wyjściem z domu lub hotelu koniecznie sprawdź więc aktualne warunki atmosferyczne oraz lokalną prognozę pogody na najbliższe godziny.

Gdy wiesz już, czego możesz się spodziewać, przygotuj odpowiednią odzież, dostosowany do pogody sprzęt oraz zabezpieczenia. W kwestii ubioru pamiętaj, że lepszym podejściem jest włożenie na siebie wielu cieńszych warstw, a nie np. tylko jednej, za to grubej kurtki. Chodzi o to, żeby w razie potrzeby móc łatwo dostosować liczbę i rodzaj ubrań do zmieniających się warunków pogodowych.

7. Rozgrzewka

Niezależnie od uprawianej dziedziny sportu, kluczowym przygotowaniem do aktywności jest odpowiednia rozgrzewka. Nawet 10-15-minutowe ćwiczenia rozgrzewające wystarczą, by zmniejszyć ryzyko urazów i kontuzji. Wykonując rozgrzewkę, nie skupiaj się tylko na jednej partii ciała, ale przygotuj i zaktywizuj do ruchu wszystkie mięśnie i stawy.

8. Rozciąganie

Po zakończeniu aktywności fizycznej pamiętaj o rozciąganiu. Dotyczy to szczególnie tych mięśni, które najbardziej intensywnie pracowały podczas treningu lub zabawy na świeżym powietrzu. Dzięki ćwiczeniom rozciągającym rozluźnisz napięcia mięśniowe i zmniejszysz ryzyko powstawania zakwasów. Twój organizm kolejnego dnia znów będzie gotowy na kolejną porcję aktywności.

9. Odpoczynek

Ważną częścią każdego sportu są przerwy. Służą one regeneracji organizmu po to, by móc bezpiecznie uprawiać ulubione dyscypliny przez dłuższy czas. W wypadku sportów w mniej pogodne dni odpoczynek pozwala ciału poradzić sobie z obciążeniami i chłodem, na które był narażony w czasie aktywności. Po powrocie do domu lub hotelu, wypocznij więc przed kolejnym aktywnym dniem. Wybierz się na masaż, weź relaksującą kąpiel lub skorzystaj z sauny bądź jacuzzi.

***

Jeśli chcesz profesjonalnie przygotować się do zwiększonej aktywności fizycznej, skorzystaj z pomocy naszych doświadczonych fizjoterapeutów, którzy w poradni „Skuteczna Fizjoterapia” pomagają sportowcom zwiększać osiągnięcia oraz unikać urazów i innych dolegliwości zdrowotnych (przez np. fizjoprofilaktykę, masaż sportowy czy trening funkcjonalny).

A gdy mimo wszystkich przygotowań i wysiłków, zdarzy Ci się kontuzja lub uraz, wtedy zapraszamy do wizyty w naszej poradni rehabilitacyjnej. Nasz zespół lekarzy i fizjoterapeutów zadba o to, by skutecznie wyleczyć Twój problem, m.in. dzięki profesjonalnej rehabilitacji pourazowej.

Umów się na wizytę!

Strona wykonana przez Monsta.Online