Open/Close Menu Skuteczna Fizjoterapia i Rehabilitacja, Kraków, Krowodrza
Kontuzje i urazy w zimie

Kontuzje i urazy najczęściej zdarzają się w zimie. Dochodzi do nich zarówno podczas uprawiania sportów zimowych, jak również w czasie codziennych czynności – chodzenia po oblodzonej ulicy czy wysiadania z autobusu. Nawet najbardziej uważnej osobie może przydarzyć się stłuczenie, skręcenie, złamanie lub uraz głowy. Zdarza się też, że pozornie niegroźny upadek kończy się poważnymi problemami zdrowotnymi, jeśli uraz nie został odpowiednio zdiagnozowany i wyleczony.

Co robić, gdy zdarzy się stłuczenie, skręcenie, złamanie lub uraz głowy?

By uniknąć powikłań oraz długotrwałej fizjoterapii przewlekłych stanów pourazowych, nie wolno bagatelizować nawet niewielkich zimowych kontuzji oraz urazów. Jakiekolwiek wątpliwości co do stanu zdrowia oraz wszystkie dotkliwe dolegliwości bólowe powinny zawsze skłaniać do wizyty u lekarza. Ból jest znakiem ostrzegawczym, że coś złego dzieje się w organizmie. A gdy doświadczony ortopeda zajmie się urazem oraz gdy do leczenia zostanie włączona odpowiednia rehabilitacja pourazowa, można:

• wyleczyć uraz i odzyskać sprawność ruchową,
  • ograniczyć powikłania związane z urazem,
  • zapobiec wystąpieniu skutków ubocznych związanych z leczeniem urazu,
  • zminimalizować ryzyko powstania kolejnych problemów wynikających z niewyleczonego urazu.

Kontuzje i urazy w zimie – rodzaje oraz postępowanie

Stłuczenie

Stłuczenie jest najczęstszą zimową kontuzją. W efekcie stłuczenia często pojawia się obrzęk, siniec oraz bolesność, ale nie dochodzi do przerwania skóry. Można poradzić sobie z tymi objawami samodzielnie – schładzać i masować uszkodzone miejsce oraz smarować środkiem przyspieszającym gojenie i łagodzącym dolegliwości bólowe. Na ogół stłuczenia nie wymagają interwencji lekarskiej, ale jeśli objawy przez kilka dni nie ustępują lub wręcz nasilają się, należy koniecznie skonsultować problem ze specjalistą.

Otarcie

Otarcia tym różnią się od stłuczeń, że dochodzi w ich wypadku do uszkodzenia skóry – zadrapania lub rozerwania. Oprócz bólu, obrzęku i sińca pojawia się też rana, która w zimie jest narażona na wniknięcie zanieczyszczeń, błota, piasku czy soli pokrywającej ulice i chodniki. Bardzo ważne jest więc dokładne oczyszczenie rany z ewentualnych zabrudzeń. Trzeba ją przemyć ciepłą wodą z mydłem i zdezynfekować. O ile to tylko możliwe, należy nie okrywać rany opatrunkiem, by przyspieszyć jej gojenie. A jeśli uszkodzenie jest duże lub bardzo bolesne, należy zgłosić się do lekarza.

Skręcenie

Skręcenie jest to lekkie naderwanie więzadeł i/lub torebki stawowej. Zazwyczaj dotyczy stawów kolan oraz kostek – zarówno u osób uprawiających sporty zimowe, jak i u pozostałych pacjentów. Obrzęk oraz dotkliwy ból, które są charakterystyczne dla skręcenia, można zlikwidować zimnymi okładami lub środkami farmaceutycznymi. Przez kilka dni po urazie wskazane jest unieruchomienie i odciążenie uszkodzonego stawu. W razie braku poprawy w ciągu kilku dni, polecana jest wizyta u lekarza.

Zwichnięcie

Zwichnięcie to uszkodzenie stawu polegające na tym, że tworzące go kości przestają się ze sobą stykać. Towarzyszy temu opuchlizna, dość duży ból i trudności z poruszaniem uszkodzonym stawem. Takie objawy powinny skłonić do unieruchomienia stawu, zastosowania zimnych okładów oraz wizyty u lekarza. Postępowanie medyczne w wypadku zwichnięcia może obejmować ustawienie kości we właściwym położeniu, unieruchomienie stawu, a także rehabilitacja i/lub masaże. Dlatego tak ważna w tym wypadku jest konsultacja z lekarzem.

Złamanie

Złamanie oznacza przerwanie ciągłości kości. Przy złamaniu otwartym dochodzi również do przerwania ciągłości tkanek miękkich – mięśni i skóry. Złamaniu towarzyszy obrzęk, duży ból oraz trudność lub brak możliwości poruszania uszkodzoną częścią ciała. Gdy dochodzi do złamania lub choćby pojawia się takie podejrzenie, należy unieruchomić kończynę i natychmiast zawieźć chorego do szpitala. Co ważne, do leczenia należy jak najszybciej włączyć rehabilitację, by przyspieszyć powrót do pełnej sprawności i zapobiec komplikacjom.

Uraz głowy

Uraz głowy najczęściej pojawia się w wyniku uderzenia głową o twardą powierzchnię. W zimie do tego urazu zazwyczaj przyczynia się lód pokrywający chodniki, ulice oraz górskie stoki. Nigdy nie wolno bagatelizować żadnego tego rodzaju upadku i zawsze trzeba zawieźć poszkodowanego do najbliższego szpitala w celu przeprowadzenia odpowiednich badań. Sygnałem, że problem może być naprawdę poważny są: utrata przytomności, nudności, wymioty, bóle i zawroty głowy, zaburzenia widzenia, krwawienie z ucha i/lub nosa.

***

W poradni Skuteczna Fizjoterapia kompleksowo pomagamy między innymi pacjentom, którym przydarzyły się kontuzje i urazy w zimie.

Nasi lekarze ortopedzi przeprowadzają badanie, diagnozują problem i proponują odpowiednie leczenie. A rehabilitanci z nimi współpracujący opracowują i realizują program fizjoterapii dostosowany do indywidualnej sytuacji pacjenta, na który składają się kinezyterapia, trening funkcjonalny, fizykoterapia, terapia manualna, masaż leczniczy, nerwowo-mięśniowe torowanie ruchu, kinesiology taping, fizjoprofilaktyka i inne zabiegi.

Nie pozwól, by zimowe urazy i kontuzje wpłynęły na Twoją sprawność ruchową. Skorzystaj z profesjonalnej pomocy i wylecz problem zdrowotny zanim pojawią się powikłania.

Strona wykonana przez Monsta.Online